Wydawnictwo Znak - Dobrze nam się wydaje

12.04.2017

Biografia Zbyszka Cybluskiego nagrodzona!

Książka „Cybulski. Podwójne salto" Doroty Karaś, brawurowa biografia człowieka, który został legendą, otrzymała nagrodę im. Bronisława Michałka dla najlepszej polskiej książki o filmie. Nagrodę wręczono podczas gali w warszawskim kinie Elektronik.

W swojej książce Dorota Karaś z reporterską dociekliwością przygląda się obu obliczom Zbyszka Cybulskiego. Jako pierwsza opisuje dzieciństwo, o którym on sam nie mógł mówić w powojennej Polsce. Odsłania kulisy działalności legendarnego teatrzyku Bim-Bom i powstawania najsłynniejszych filmów tamtej epoki. Przede wszystkim jednak pyta o cenę sławy i o to, co naprawdę zabiło Zbyszka Cybulskiego.

W składzie jury zasiedli prof. Wiesław Godzic, medioznawca, filmoznawca, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, dr Andrzej Kołodyński, krytyk filmowy, redaktor naczelny miesięcznika „Kino", dr Iwona Kurz, krytyczka filmowa, Uniwersytet Warszawski, Tadeusz Sobolewski, krytyk filmowy, pisarz, „Gazeta Wyborcza", dr Mateusz Werner, krytyk filmowy i literacki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Przyznano także nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego dla najlepszego młodego aktora filmowego. Otrzymała ją Marta Nieradkiewicz za role w filmach „Kamper" i „Zjednoczone Stany Miłości.

Organizatorami konkursu są Fundacja dla Kina, i Fundacja „KINO". 

Brawurowa biografia człowieka, który został legendą

BYŁO ICH DWÓCH.

Pierwszego znają wszyscy: „polski James Dean”, największy gwiazdor filmowy epoki, obiekt westchnień tysięcy kobiet. Kultowy Maciek Chełmicki w Popiele i diamencie. Ginie pod kołami pociągu, dzień po otrzymaniu propozycji zagrania w amerykańskiej telewizji.

Drugiego znali nieliczni: chłopak z nerwicą natręctw i kompleksami na punkcie swojej sylwetki, z marną dykcją i kiepską pamięcią. Jego zmagania z własnym mitem, których ofiarą padają żona i syn, trwają aż do tragicznego końca.

Dorota Karaś z reporterską dociekliwością przygląda się obu obliczom Zbyszka Cybulskiego. Jako pierwsza opisuje dzieciństwo, o którym on sam nie mógł mówić w powojennej Polsce. Odsłania kulisy działalności legendarnego teatrzyku Bim-Bom i powstawania najsłynniejszych filmów tamtej epoki. Przede wszystkim jednak pyta o cenę sławy i o to, co naprawdę zabiło Zbyszka Cybulskiego.

"Gdyby z ekranu naszych czasów pozostał wyłącznie on, wiedzielibyśmy o nas więcej niż z kronik wydarzeń i uczonych ksiąg".
Gustaw Holoubek