Tadeusz Garsztka, Zuzanna Grabowska, Gabriela Olszowska
Rozkład materiału nauczania języka polskiego w klasie I gimnazjum
Przedstawiona w niniejszym opracowaniu propozycja rozkładu materiału nauczania języka polskiego w I klasie gimnazjum stanowi autorskie opracowanie realizacji programu „Do Itaki” w oparciu o podręczniki My z XX i XXI wieku (kształcenie literacko-kulturowe) oraz Lekcje żywego języka (kształcenie literackie i językowe). Propozycja ta to jeden z możliwych do przyjęcia przez nauczyciela wariantów pracy.
Zaproponowany rozkład uwzględnia realizację materiału dydaktycznego w wymiarze 5 godzin języka polskiego tygodniowo. Na przestrzeni roku szkolnego daje to liczbę ok. 170 czterdziestopięciominutowych lekcji. Nauczyciele pracujący w innym systemie, chcąc wykorzystać ten rozkład, będą musieli dokonać własnych korekt; w zależności od liczby godzin, możliwości uczniów, stanu bazy dydaktycznej.
Propozycja nasza została podzielona na dwie ściśle skorelowane ze sobą części. Pierwsza z nich to kształcenie literacko-kulturowe, obejmujące
105 godzin dydaktycznych, realizujących materiał przedmiotowy, do których planujemy dodać 12 godzin na pisemne sprawdziany wiadomości (prace klasowe 8 godzin (4x2) + 4 godziny na ich poprawę i omówienie); co daje łącznie liczbę 117 godzin kształcenia literacko-kulturowego.
Część druga rozkładu poświęcona jest kształceniu literacko-językowemu (45 godzin lekcyjnych + 4 godziny na prace klasowe, w tym dwie godziny na omówienie i poprawę.)
Łącznie niniejszy rozkład materiału przedmiotowego rozpisany został na 166 godzin.
W propozycji uwzględniono realizację wybranych pozycji z programowej listy lektur. Prezentowane rozwiązania stanowią naturalnie z jedną z możliwości pracy z z tymi tekstami. Nauczyciel może przedstawić je uczniom odmiennie, w zależności od własnego uznania.
Przewidziane w rozkładzie lekcje ortografii pomyślane zostały jako ”„godziny ruchome”. Uczący sam zdecyduje, kiedy i w jakiej sytuacji je zrealizuje.
Oprawa miękka
Format: 162 × 235 mm
Liczba stron: 48
Wydanie: pierwsze
Data pierwszego wydania: 1999-01-01
ISBN: 83-7006-933-9