Piotr Cyrwus czyta Tischnera
W cieszącym się dużym powodzeniem cyklu „Czytamy Tischnera" tym razem zapraszamy do wysłuchania fragmentów jednego z najważniejszych dzieł filozoficznych ks. Józefa Tischnera - Sporu o istnienie człowieka. To znakomity tekst, w którym filozof łączy kryzys myślenia o człowieku z dwudziestowiecznymi totalitaryzmami.
Fragmenty dzieła przeczyta Piotr Cyrwus, absolwent krakowskiej PWST, a obecnie aktor Teatru Polskiego w Warszawie. Zapraszamy 23 kwietnia (czwartek) na scenę im. St. Wyspiańskiego PWST (ul. Straszewskiego 22) o godz. 19.00. Moderatorami spotkania będą Łukasz Tischner i Wojciech Bonowicz.
Organizatorzy wybrali fragment, w którym Autor przedstawia zasadniczy problem, z jakim postanowił zmierzyć się w tej książce. Filozofowie ogłosili, że „człowiek umarł". Ale co to znaczy? - pyta Tischner. Czy jedyna usprawiedliwiona refleksja o człowieku to ta, która zajmuje się - jak nauki szczegółowe - konkretnymi aspektami jego istnienia? Czy możliwa jest jeszcze jakakolwiek całościowa wizja człowieczeństwa? I dlaczego właściwie „człowiek umarł"? Skąd to filozoficzne zwątpienie? Kryzys myślenia o człowieku Tischner wiąże z dwudziestowiecznym doświadczeniem zła. Zło przerosło ludzi, brzemię odpowiedzialności okazało się zbyt silne. Nawiązując do Ślubu Witolda Gombrowicza, Tischner pokazuje, jak człowiek współczesny przemienił się w gracza. Gracz nie czuje się za nic odpowiedzialny. „Czy można ten proces odwrócić? Czy można uczynić z gracza człowieka?" - zastanawia się filozof.
Cykl „Czytamy Tischnera" powiązany jest z odbywającymi się w Krakowie od 22 do 25 kwietnia 2015 roku 15. Dniami Tischnerowskimi.
Książka ta jest kontynuacją Tischnerowskiej "Filozofii dramatu"
Osoba, ciało, dobro i zło, Bóg, łaska i wolność - to najważniejsze zagadnienia poruszone w Sporze o istnienie człowieka. Książka ta jest kontynuacją Tischnerowskiej Filozofii dramatu. Dialogując z klasykami myśli filozoficznej - św. Augustynem, Heglem, Kierkegaardem, Levinasem czy Mistrzem Eckhartem - autor Sporu kreśli własną, oryginalną filozofię człowieka.
„Moja teza brzmi: nawet jeśli >>człowiek umarł<<, jak chcą niektórzy strukturaliści, to znaczy, że istniał, a jeśli istniał, to znaczy, że może się narodzić”, wyznaje we wstępie Tischner. Pisana pod koniec życia książka jest właśnie filozoficzną próbą przezwyciężenia „śmierci człowieka”.