Wydawnictwo Znak - Dobrze nam się wydaje

19.04.2020

„Cyberpunk 1982-2020"

Trudno o bardziej cyberpunkową premierę. Na świecie panuje pandemia, pracujemy i żyjemy dzięki technologii. Część naszego życia toczy się online.

Dwa lata temu, gdy rozmawiałem z Michałem po raz pierwszy o książce przybliżającej historię cyberpunka, wydawało nam się, że podobnie jak część cyberpunkowych twórców potrafimy przewidzieć przyszłość. I tak się częściowo stało.
Oto zjawisko, które jeszcze do niedawna było zarezerwowane dla zatwardziałych geeków i klasycznych RPG-owców, urosło do jednego z głównych tematów mainstreamu.

Nie przewidzieliśmy natomiast tego, że w dniu premiery nie będziemy mogli sfotografować się razem z Autorem i świetnym zespołem: Krzysztofem Chabą, Justyną Kukian, Sebem Komorowskim, Magdaleną Madej-Reputakowską, Dawidem Kwoką, Maciejem Kozłowskim, Pawłem Łaniewskim i Anetą Iwan, aby sobie pogratulować i podziękować. Niby można uznać to za zgromadzenie służbowe, ale lepiej nie ryzykować.

Michał wykonał ogrom pracy. Przekopał się przez historię zjawiska, które sięga lat 60. ubiegłego wieku, a według niektórych znawców tematu - nawet wcześniej. Cyberpunk kwitł równolegle na paru kontynentach i przestrzeniach kultury. Baliśmy się, że przy świetnym zapleczu historycznym i kulturoznawczym Michała i tak obszernym zjawisku tekst ustawi zbyt wysoką poprzeczkę. Tutaj w paru miejscach zaryzykowaliśmy.
Tym bardziej cieszą nas i uspokajają pierwsze recenzje i opinie, które podkreślają lekkość lektury przy jednocześnie kompleksowym opracowaniu tematu z solidną dawką informacji.

Zachęcamy Was zatem tym bardziej do lektury. Dziękujemy wszystkim, którzy już parę miesięcy przed premierą zapisali się na naszą książkę i zasypywali nas pozytywnymi sygnałami na temat okładki i faktu, że historia cyberpunka wreszcie doczeka się kompleksowego ujęcia i to przez polskiego autora i wydawcę.
Mamy nadzieję, że spotkania, przede wszystkim te z czytelnikami, będą miały miejsce. Na razie musimy sobie wszyscy jakoś poradzić. Z Michałem postaramy spotkać się wkrótce online. Zachęcamy Was do śledzenia Znaku Horyzont i innych kanałów Wydawnictwa Znak. Stay tuned!

Maciej Pietrzyk

 

Cyberpunk 1982–2020. Wszystko, co musisz wiedzieć

Cyberpunk to nocna metropolia rozświetlona neonami w każdym języku świata, z plątaniną uliczek, na których można kupić cybernetyczną miłość, przeżyć czyjeś wspomnienia, wszczepić dodatkową rękę i zostać przerobionym na organy zamienne. W tym popkulturowym labiryncie twoim przewodnikiem będzie Michał Wojtas, prezentujący olbrzymie grono twórców – od azjatyckich po amerykańskich – którzy, inspirując się nawzajem, tworzyli hipnotyzującą wizję przyszłości, świata dotkniętego przez zmiany klimatyczne i wojnę korporacji czyniących ludzi i ich tożsamość chodliwym towarem. Brzmi znajomo, prawda?

Mamy za sobą rok 2019, w którym toczy się akcja filmów "Łowca androidów" i "Akira". Wizje świata przyszłości roztoczone przez twórców tych popkulturowych ikon sprzed ponad 30 lat okazały się zaskakująco trafne. Ale nikt się wtedy nie spodziewał, że to właśnie w 2019 roku polski producent gier komputerowych na najważniejszych dla branży targach ogłosi datę premiery swojego nowego tytułu i zaangażuje jednego z najbardziej rozpoznawalnych hollywoodzkich aktorów. Kluczowej postaci w grze swej twarzy i głosu użyczy Keanu Reeves.
Mimo że historia cyberpunka toczy się od dobrych kilkudziesięciu lat w najodleglejszych miejscach na świecie, to właśnie Polska niespodziewanie dopisze istotny rozdział do historii tego gatunku, windując go na nowy poziom rozpoznawalności. Ta książka opowiada jego najpełniejszą historię.
Michał Wojtas dociera do cyberpunkowych korzeni – jego założeń, estetyki i filozofii. Wyjaśnia, skąd się brały pomysły poszczególnych autorów, jaki wpływ miała na nich popularna literatura science fiction z lat 50. i w jaki sposób awangardowy twórca komiksów z Francji ukształtował obraz cyberpunkowej wizji w amerykańskich blockbusterach.
Dowiedz się, jak Japończycy na swój sposób interpretowali science fiction, poznaj poprzednie emanacje cyberpunka w grach komputerowych oraz świat, w którym będzie się toczyła akcja nowej produkcji firmowanej przez CD Projekt i Mike’a Pondsmitha, twórcę bestsellerowej gry RPG z 1988, którą polska firma przenosi na ekrany komputerów.

Cyberpunk 1982–2020 to także książka o dniu dzisiejszym, w którym uśpieni codziennością nie dostrzegamy, jak wiele przepowiedni twórców cyberpunka właśnie się sprawdza.